Activitate parlamentaraArticole

Proiect legislativ privind procedurile de feritilizare in vitro(FIV)

𝐌𝐚̂𝐢𝐧𝐞 𝐝𝐞𝐩𝐮𝐧𝐞𝐦 𝐢̂𝐧 𝐏𝐚𝐫𝐥𝐚𝐦𝐞𝐧𝐭 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥 𝐥𝐞𝐠𝐢𝐬𝐥𝐚𝐭𝐢𝐯 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐜𝐞𝐝𝐮𝐫𝐢𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐟𝐞𝐫𝐭𝐢𝐥𝐢𝐳𝐚𝐫𝐞 𝐢𝐧 𝐯𝐢𝐭𝐫𝐨(𝐅𝐈𝐕) 𝐬𝐚̆ 𝐟𝐢𝐞 𝐝𝐞𝐜𝐨𝐧𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐞 𝐜𝐚̆𝐭𝐫𝐞 𝐬𝐭𝐚𝐭.
După luni de zile în care am studiat documente și statistici, după dezbateri ample cu societatea civilă, asociații de profil, cu medici specialiști și cu pacienți ai programelor de reproducere umană asistată, am elaborat această propunere legislativă pe care o voi supune Parlamentului spre adoptare.
Infertilitatea este în realitate o problemă de siguranță națională cu efecte pe termen lung: scăderea natalității, îmbătrânirea populației, diminuarea forței de muncă, a contribuțiilor la fondul de pensii, etc., iar în aplicarea pentru proceduri de fertilizare asistate medical principala problemă e legată de costurile ridicate.
Acest proiect de lege își propune includerea tratamentelor și procedurilor specifice reproducerii umane asistate medical (inseminare artificială și fertilizare in vitro) în categoria serviciilor
decontate din Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, garantându-se astfel accesul tuturor pacienților asigurați care suferă de infertilitate la aceste servicii specifice.
👉𝐂𝐞 𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐢𝐧𝐟𝐞𝐫𝐭𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚?
Infertilitatea este definită şi recunoscută de Organizaţia Mondială a Sănătăţii drept o afecţiune medicală caracterizată prin lipsa obţinerii unei sarcini după 12 luni de încercări de a concepe şi
care, fără investigaţii sau tratament, împiedică persoanele să devină părinţi.
𝐋𝐚 𝐧𝐢𝐯𝐞𝐥 𝐦𝐨𝐧𝐝𝐢𝐚𝐥, se estimează că una din şase persoane se confruntă cu o formă de infertilitate în timpul vieţii reproductive.
𝐈̂𝐧 𝐔𝐧𝐢𝐮𝐧𝐞𝐚 𝐄𝐮𝐫𝐨𝐩𝐞𝐚𝐧𝐚̆, infertilitatea afectează aproximativ 25 milioane de cetăţeni.
👉𝐈𝐧𝐟𝐞𝐫𝐭𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 𝐢̂𝐧 𝐑𝐨𝐦𝐚̂𝐧𝐢𝐚
România stă și ea prost la capitolul natalitate, iar una dintre cauze este și gradul de infertilitate în creștere al cuplurilor. Cauzele infertilității sunt multiple și pot include probleme medicale, alimentația, stresul vieții cotidiene, poluarea, etc. iar aceasta se manifestă cu precădere în mediul urban, pe sectorul de vârsta 30-40 de ani al populației cu nivel mediu de trai.
La nivelul României, rata generală de fertilitate comunicată de INS pentru anul 2018 a fost de 39,6 copii născuți vii la 1000 de femei aflate la vârstă fertilă, în timp ce anul 2019 a adus un declin al acestor numere, coeficientul fiind de 38,1 copii născuți vii la 1000 de femei aflate la vârstă fertilă.
Diferența dintre nașteri și decese, sporul natural, în 2018 a fost de -50.880 persoane. În 2019, diferența a crescut, înregistrându-se cu 57.244 mai multe decese decât nașteri.
Rata natalității, de asemenea, a scăzut în anul2019 la 203.109 copii născuți, față de anul 2018 când s-au înregistrat 214.614 copii născuți.
Toate aceste cifre ne îngrijorează. Tendința dovedită de statistici este una de descreștere a ratei natalității, de creștere a sporului natural negativ și de scădere a ratei de fertilitate.
În aceste condiții, statul român are obligația de a acționa proactiv și de a stimula natalitatea prin măsuri dovedite științific că
au rezultate, precum tehnicile de reproducere umană asistată medical.
Mai jos aveți textul complet al proiectului legislativ ⬇️

13 comentarii la „Proiect legislativ privind procedurile de feritilizare in vitro(FIV)

  1. Buna ziua! Am citit proiectul legislativ propus si tin sa mentionez ca este binevenita si normala o asemenea sustinere a statului pentru sprijinul infertilitatii, care in multe state membre UE se aplica de mult timp. Insa, din pacate, eu fac parte din grupul femeilor care au AMH <1, la 36 ani. Nu e corect fata de noi, cele ce avem acest marker mai mic, intrucat sarcini se pot obtine si cu o rezerva ovariana mai mica. Cred ca trebuie aplicat tratatementul egal si nediscriminatoriu pentru corectitudinea aplicarii legii. Va multumesc si sper ca veti face diligentele necesare pentru a scoate aceasta conditie discriminatorie din proiectul legislativ.

  2. Fara discriminari privind rezerva ovariana! Este un paradox! Multe tinere au probleme de fertilitate tocmai pentru ca au rezerva ovariana redusa. Dar este o conditie congenitala, ne nastem asa. Este ilegal a se discrimina pe motive medicale/de boala.

  3. Este o initiativa pe care o asteptam de mult timp.
    Totusi, cred ca proiectul ar ajuta si mai multe cupluri prin renuntarea la AMH. AMH-ul mic este in sine o cauza a infertilitatii la varste la care in mod normal el ar trebui sa fie in parametri. Poate supuneti spre discutie eliminarea AMH-ului.

  4. Buna ziua
    Femeile peste 35 de ani și amh peste 1 ,le puteti număra pe degete.Cele cu endometrioza, cu multiple operații, din cauza cărora se micșorează brusc amh, unde suntem încadrate.Adica dați bani la femeile care oricum vor reuși din prima.Restul trebuie să avem bani de 5..10 fiv uri.Va multumim pentru initiativa,dar suntem multe de cealaltă baricadă.
    O zi bună!

  5. Multumim pentru initiativa, este foarte binevenita in Romania. Problema este criteriul AMH, care nu ar trebui sa fie acolo sau cel puțin nu la valoarea aceea. Procedurile de reproducere umana asistata vin in intampinarea acestor probleme de fertilitate, printre care si rezerva ovariana scazuta. Este un criteriu inutil, care va taia accesul la proceduri a unui procent semnificafiv de persoane care se lupta cu infertilitatea. Va recomand sa il reanalizati.

  6. Majoritatea femeilor peste 35 ani au AMH mai mic decat 1. Tot atunci incep si problemele de fertilitate. Este o mare discriminare.Mai bine o lasati asa, nu ati facut decat sa creati si alte frustrari femeilor care deja sunt cu nervii la pamant.

  7. Este de laudat aceasta initiativa, cu mentiunea ca ar fi de preferat ca si femeile cu un AMH mai mic sa poate opta pentru aceste proceduri.

  8. Buna seara. Dupa parerea mea proiectul de lege este o buna initiativa doar ca este saracut si pe alocuri discriminatoriu.
    Avand in vedere varsta tot mai inaintata a cuplurilor care se formeaza si se hotarasc sa devina parinti, art. 6 alin. (2) literele b si c sunt mai mult decat dezamagitoare, fara sa mai spun ca sunt discriminatorii. Sunt foarte multe cazuri care dau sanse celor care nu se incadreaza in cele doua criterii. Tocmai pentru ca aici este si o problema de acest fel trebuie intervenit.
    Va rog sa le acordati o sansa scuplurilor care realmente au nevoie si nu numai din puct de vedere financiar.
    In cel mai bun caz o singura procedura FIV ajunge la aproximativ 5000 euro, cu tot cu medicatie. Daca tot platim asigurari de sanatate trebuie sa avem si beneficii. Chiar daca este vorba de decontarea partiala a procedurilor sau a medicatiei.
    Tot in aceasta lege trebuie inserate articole privind recoltarea si pastrarea de ovocite/sperma. Si asta este o forma de pastrare a fertilitatii.
    In ceea ce priveste art. 4 alin (1) lit. b) eu as pune ca si conditie minim 24 de luni inainte de depunerea dosarului.
    In speranta ca citeste cineva comentariul unei femei care nu a avut indicele de masa corporala in valorile solicitate si totusi a reusit din prima incercare sa obtina o sarcina si ulterior un copil minunat, va doresc spor in activitate.

  9. Sustin ca ar trebui eliminat criteriul. AMH sub 1. Cu AMH O.26 la 33 de ani am reusit prin fiv sa am o minune de fetita. Pentru ca la femeile tinere calitatea bate cantitatea. Asta doar pentru ca am avut sansa sa imi permit sa platesc. Ne mai dorim un copil si orice ajutor de la stat ar fi bine venit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *